Barndomsprojektet på Dramatiska Institutet blev omskrivet i media under våren 2005, när en novell med explicit sexuell natur upplästes för en barngrupp på Stensöskolan. Detta ledde till en intern utredning av Bengt Westerberg och en formell granskning av Verket för högskoleservice. Båda rapporterna var eniga i sina rekommendationer för att undvika liknande händelser i framtiden, vilket ledde till ett förändringsarbete på DI.
DI:s disciplinnämnd valde att inte vidta några åtgärder mot enskilda studenter, då de ansåg att det saknades riktlinjer och handledning i projektet.
En förundersökning inleddes mot en student för sexuellt ofredande, vilket ledde till att studenten dömdes i tingsrätten till 80 dagsböter. Domen mildrades senare till 50 dagsböter med rubriceringen ofredande av hovrätten. Målsägarna överklagade fallet till Högsta domstolen.
Dramatiska Institutet genomgick en omfattande förändring efter Barndomsprojektet, för att förbättra riktlinjerna och handledningen för att säkerställa att sådana händelser inte skulle upprepas i framtiden.
Högskoleverket lämnade sin granskning av Dramatiska institutets barndomsprojekt. Granskningen innehöll kritik på flera punkter och DI kommer att omgående vidta de förändringar som granskningen föranlett. Högskoleverkets perspektiv var naturligt av mer formell natur än den utredning och rapport som DI:s styrelse tidigare beställt av Bengt Westerberg. I flertalet frågor var de båda utredningarna ense om vilka förändringar som bör genomföras.
Det bör påpekas att verksamheten som föranlett granskningen, DI:s Barndomsprojekt, nu är slutfört och har redovisats under en vecka av offentliga föreställningar. Det konstnärliga resultatet av projektet har bedömts som utomordentligt.
Pressröster från föreställningarna:
”Så starkt och vackert, så sött och roligt och så in i norden nödvändigt för Sveriges barnteaterliv” Ingegärd Waaranpera, Dagens Nyheter 26 maj 2005
”intuitiv, annorlunda och friskt vågad teater med barnet i fokus”, ”På DI presenteras ett teaterns uttryck lika omtumlande fräscht som doften av den blommande häggen utanför.” Pia Huss, Dagens Nyheter 28 maj 2005
”Årgång 2005 sålunda provad: klangrik, kompetent och bra teater.” Margareta Sörenson, Expressen 30 maj 2005
”Att dessa andraårselever trots omständigheterna redan nått så goda resultat bådar gott för svensk barnteaters framtid.” Claes Wahlin, Aftonbladet 26 maj 2005
”Det står också klart att styckena bygger på noggrant gehör av barns berättelser och att dessa berättelser nu kan söka sig tillbaka till sina upphov och kritiker: barnen.”
Ola Johansson, Svenska Dagbladet 28 maj 2005
Barndomsprojektets 4 föreställningar:
1. Pjäsen Grodorna handlar om hur det är för ett barn att leva med en stor hemlighet och hur det påverkar barnets liv och relationer. Den riktar sig till lågstadiet och är tänkt att visa barnen att det inte behöver vara en katastrof om ens största hemlighet kommer ut.
2. Alla är normala handlar om Agnes som är osynlig. Pjäsen tar upp temat om det utanförskap som kan drabba ett funktionshindrat barn. Vad händer när föräldrarna vill alltför väl? Finns det plats för att vara annorlunda? Föreställningen riktar sig till barn på lågstadiet.
3. Fjäderskogen är en poetisk upptäcktsfärd. Föreställningen handlar om ett sökande efter den goda självkänslan och är en hyllning till den barnsliga nyfikenheten. Föreställningen vänder sig till barn i åldrarna 6-11 år.
4. HusMonstret handlar om svårigheterna med att sätta rättvisa gränser inom en familj, där pappan vill vara barn och mamman stumt tittar på. Den riktar sig till barn mellan 7 och 12 år.